فهرست    
کپشن (Caption) چیست؟
چگونه کپشن خوبی بنویسیم؟
نکات مهم برای نوشتن یک کپشن خوب
1.ایده یابی
2.اهمیت مخاطب شناسی
3.استفاده از لحن و سبک مشخص
4.نتیجه گیری و فراخوانی داشته باشید
5.جذابترین جمله را اول قرار دهید
6.تعامل با کاربران (CTA)
7.استفاده کردن از هشتگ #
8.متن پایانی خوبی بنویسید
9.طرح سوال
10.کاربران را تشویق به مراجعه به لینک بیو خود کنید.
محدودیت های کپشن اینستاگرام
معنی پ.ن در کپشن ها
اهمیت نوشتن کپشن خوب
کپشن خوب همیشه یکی از ضروریت های هر رسانه ای میباشد؛ امروزه با رونق گرفتن استفاده از شبکه های اجتماعی، نوشتن و ارائه یک کپشن خوب با جذابیت بالا، از دغدغه های افراد فعال در این شبکه هاست.

در این بین با پر رنگ تر شدن استفاده از اینستاگرام و تلگرام به عنوان شبکه های اجتماعی محبوب، هم کاربران شخصی برای به اشتراک گذاشتن محتواهای خود و هم شرکت های خرد و کلان، برای ارائه تبلیغات و جذب بیشتر مشتریان به استفاده از این ابزار روی آورده اند.

چالش مشترک بین این کاربران، تولید و ارائه محتوای خوب و گیراست که مسلما بخش مهمی از آن را وجود یک کپشن جذاب تشکیل می دهد.

کپشن نقش یک عامل مکمل در محتواهای تصویری و ویدیویی را ایفا می کند و با استفاده خلاقانه از این قابلیت می توان حق مطلب را در پست ها به نحو احسن ادا کرد. هم چنین نگارش یک کپشن خوب خیلی تاثیرگذار خواهد بود و می تواند موجب سرازیر شدن تعداد لایک فراوانی به صفحات شما شود.

حال با توجه به مطالب فوق این سوال پیش می آید که اساسا کپشن چیست و چطور می توان کپشن هایی جذاب و گیرا را برای پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و تلگرام نوشت؟

 

کپشن (Caption) چیست؟

گاهی اوقات استفاده تنها از تصاویر و ویدیوها قادر به رساندن هدف پست و انتقال کامل حرف  به کاربر نیستند. و اینجاست که پای کپشن و ضرورت استفاده از آن به میان می آید.

کپشن در حقیقت متنی است که کاربران زیر پست های خود اعم از تصاویر و ویدیوهای مختلف برای ارائه دادن توضیحات دقیق تر و رساندن مفهوم اصلی پست می نویسند. به کپشن در برگردان فارسی آن نگاره نیز اطلاق می شود.

یک کپشن در حقیقت نشان دهنده شخصیت یک نشان تجاری است و ابزاری برای سرگرم کردن مخاطب، وعامل محرکی برای ترغیب مخاطبان به منظور لایک کردن و گذاشتن کامنت است. ظرفیت یک کپشن در حدود 2200 کاراکتر هست و در آن می توان از شکلک ها و هشتگ ها هم استفاده کرد.

استفاده از کپشن بیشتر در اینستاگرام معنی پیدا می کند ولی از آن در شبکه های اجتماعی دیگر نیز می توان استفاده کرد.

 

چگونه کپشن خوبی بنویسیم؟

حال با پی بردن به تعریف و کاربرد کپشن باید به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می توانیم یک کپشن خوب بنویسیم؟

برای داشتن یک استراتژی قوی باید مهارت و توانایی نوشتن یک متن خوب و جذاب را هم داشته باشید. با نوشتن یک کپشن خوب و گیرا می توانید امکان برقراری ارتباط غیر بصری را با فالوورهای خود به دست آورید.

اینستاگرام دنیایی از تصاویر و جلوه های بصری است. اما چیزی که می تواند در رساندن مفهوم این جلوه های بصری آنها را جذابتر و قابل فهم تر کند فقط گرفتن عکس های زیبا و با کیفیت و ادیت کردن آنها نیست. کپشن یک امکان فوق العاده برای بیشتر جلوه دار کردن و جذاب تر کردن پست های شماست.

بخصوص در بحث مربوط به محتواهای تبلیغاتی و بازاریابی، نوشتن کپشن گیرا یک موضوع مهم و موثر محسوب می شود. که باید مورد توجه قرار گیرد.

صرف قرار دادن یک تصویر با کیفیت و خوب قادر به گویایی کامل همه چیز برای ترغیب کاربر نیست. و فقط با کمک گرفتن از یک کپشن خوب و جذاب است که می توانید فالوورهای خود را تشویق به انجام عملی نمایید.

بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده همانگونه که با کیفیت بودن عکس مهم است نگارش یک کپشن خوب و جذاب نیز اهمیت زیادی دارد.

 

نکات مهم برای نوشتن یک کپشن خوب

1.ایده یابی
گام نخست برای نوشتن یک کپشن خوب، یافتن یک ایده جالب و درگیرکننده که دارای اثرگذاری خوبی روی مخاطب باشد است. پیش از اینکه اقدام به نوشتن کپشن نمایید در مورد ایده های مختلف و فرم و قالب کپشن خود تامل کرده و سپس تصمیم به پیاده کردن بهترین ایده بگیرید.

2.اهمیت مخاطب شناسی
تولید محتوا و نگارش کپشن در شبکه های اجتماعی به هر منظوری که انجام شود، این مخاطب است که در نهایت از بیشترین اهمیت برخوردار بوده و باید در مرکز توجه قرار گیرد. بنابراین باید شناخت درستی از مخاطب و بستری که فعالیت دارید داشته باشید تا بتوانید کپشن مناسب و مطابق با خواست مخاطب بنویسید.

3.استفاده از لحن و سبک مشخص

داشتن لحن و صدای مشخص، و سبک نگارشی بخصوص می تواند نقش بسزایی در شناخت بیشتر مشتریان از شما داشته باشد. برای مثال رویه و روال برخی اشخاص به این شکل است که در انتشار پست های خود از کپشن هایی با مایه طنز و کمدی استفاده می کنند، و به این سبک و سیاق شناخته می شوند، یا سبک کپشن نوشتن برخی کوتاه و مختصر است و بعضی ها نیز از اشعار برای رساندن مفهوم پست خود بهره می برند.

4.نتیجه گیری و فراخوانی داشته باشید
سعی کنید پایان کپشن شما هدفمند باشد و نوشته های شما منتهی به نتیجه مطلوب شود. و با استفاده از  یک  Call To Actionجذاب و موثر کاری کنید تا کاربران تشویش به ارائه بازخورد مورد نظر شما شده و فعل مدنظر شما را انجام دهند. علاوه بر این با استفاده از  Call To Caption فالوورهای خود را مورد مخاطب قرار داده و به آنها حس ارزشمند بودن را انتقال می دهید و به همین طریق به داشتن مشارکت بیشتر مشتاق می شوند.

5.جذابترین جمله را اول قرار دهید

پست اینستاگرام
یکی از نکات مهمی که در نوشتن یک کپشن خوب باید مورد توجه قرار گیرد این مورد است که اگر دقت کرده باشید در بیشتر پست های منتشر شده در اینستاگرام حدود یک سطر اول کپشن قابل رویت است و برای دیدن بقیه مطلب باید روی دکمه more به معنی “بیشتر بخوانید” کلیک کرد تا بقیه کپشن قابل مشاهده شود. بنابراین مسلما باید سطر اول کپشن به حدی قابل قبول و دارای کلمات کلیدی و جذاب باشد که کاربر را تشویق به گشودن دکمه ادامه مطلب کند.

6.تعامل با کاربران (CTA)

مورد بعدی که در رابطه با کپشن باید مورد عنایت قرار گیرد استفاده از CTA است.منظور از CTA جملاتی هستند که از مخاطب درخواست انجام کاری را می کنند.

کاربرد این جملات در نزدیکتر کردن شما به هدفتان بسیار تاثیر گذار خواهد بود. شما از این طریق فالوورهای خود را به تعامل دعوت می کنید. از سری جملات CTA می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

“نظریات یا پیشنهادات خود را کامنت کنید”،”بهترین دوستتو تگ کن”. البته باید در پست های خود از جملات CTA مرتبط با پست استفاده نمایید. و جملاتی را بکار ببرید که دارای قرابت معنایی با تصویر مورد نظر باشد.

7.استفاده کردن از هشتگ #
افزایش فالوور با استفاده از هشتگ
هشتگ
استفاده از هشتگ در کپشن پست اینستاگرام را نباید فراموش کنید. به این دلیل که درج هشتگ در کپشن جزء بهترین روش های ارتباطی میان کاربران است.

کاربرانی که به احتمال زیاد هیچ شناختی از هم ندارند و شاید اصلا جزء فالوورها هم نباشند ولی از حیث سلیقه و علایق دارای نکات مشترکی هستند و این امر به افزایش میزان فالوورهای شما کمک شایانی خواهد کرد.

استفاده از هشتگ ها در اواسط متن نیز تاثیر گذار خواهد بود و باعث ایجاد ابعاد بیشتری در کپشن شما می شود. و از این لحاظ که رنگ هشتگ ها با باقی متن در اینستاگرام تفاوت دارد بکار بردن هشتگ می تواند در مشخص کردن و برجسته سازی زمینه کلی متن موثر باشد. به علاوه استفاده از هشتگ ها باید به فراخور متن شما باشد و از تعداد مناسب هشتگ که معمولا سه تا است استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: چگونه از هشتگ استفاده کنیم؟

8.متن پایانی خوبی بنویسید
شما می توانید در پایان متن کپشن، از استیکرها و ایموجی های متناسب برای بیان احساسات خود استفاده کنید. می توانید در ابتدای کپشن خود از شکلک های کارتونی و فانتزی که در بیشتر گوشی های هوشمند در دسترس است برای جذاب تر کردن کپشن و جذب مخاطب بیشتر بهره ببرید. البته لازم به ذکر است که نباید در این زمینه افراط کنید چون این کار اثر منفی به همراه خواهد داشت.

یک استراتژی مشخص داشته باشید تا بتوانید رویه ای را در پیش بگیرید که طبق آن کپشن های مناسب و درخوری را متناسب با پست و صفحه خود ارائه دهید.

9.طرح سوال

مطرح کردن سوال می تواند یک روش جذاب برای دریافت کامنت های بیشتر در پست های اینستاگرامی باشد. به این صورت که با طرح سوال، ذهن کاربران را درگیر یافتن پاسخ کرده و آنها را به مشارکت تشویق می کنید. این روش یکی از آسانترین راههای گرفتن کامنت از سوی فالوورهایتان است.

10.کاربران را تشویق به مراجعه به لینک بیو خود کنید.
بکارگیری لینک قابل کلیک فقط در بیو پروفایل اینستاگرام مجاز می باشد برای همین باید URL پروفایل اینستاگرام خود را مرتبا به روزرسانی کنید تا از این طریق کاربران را به سمت محتوای وبلاگ، پیشنهادات ویژه، ویدیوکلیپ های یوتیوب و محصولات خود سوق داده و لینک آن را در کپشن های اینستاگرام خود درج نمایید.

محدودیت های کپشن اینستاگرام
با استفاده از قابلیت کپشن امکان ایجاد ارتباط و تعامل با مخاطبان و ذکر جزئیات به صورت دقیق تر فراهم می آید. اما این به معنای قرار دادن فضای کافی برای نوشتن متن های طولانی در اختیار شما نیست. چون کپشن اینستاگرام نیز همانند شبکه های اجتماعی دیگر از محدودیت هایی برخوردار است.

کپشن اینستاگرام دارای دو محدودیت عمده و اصلی است. یکی از این محدودیت ها مربوط به استفاده از تعداد معین کارکتر است که به میزان 2200 کاراکتر می باشد.

دومین محدودیت مربوط به هشتگ هاست که حداکثر استفاده از آن 30 هشتگ است. نوشتن کپشن های طولانی به هیچ وجه نمی تواند جذاب باشد و از طرف دیگر نیازی به استفاده افراطی از هشتگ ها وجود ندارد.

معنی پ.ن در کپشن ها
شاید زیاد پیش آمده که دیده باشید در پایان کپشن ها از علامت اختصاری “پ.ن” استفاده می شود که در واقع مخخفی از کلمه پی نوشت است. اصولا استفاده از این عبارت برای ارائه توضیحات تکمیلی و رفع شک و شبهه های احتمالی متن، در انتهای کپشن اینستاگرام است.

اهمیت نوشتن کپشن خوب
گاهی اوقات عکس و ویدیو به تنهایی قادر به انتقال مفهوم مورد نظر نیست و بنابه دلایل مختلف نیاز به نوشتن یک کپشن خوب احساس می شود. پس هر چقدر که بتوانید به وسیله محتوای نوشتاری خود با مخاطبتان ارتباط بگیرید، محبوبتر شده و به میزان بیشتری در معرض دید کابران قرار می گیرید.

برای بیشتر کاربران خواندن کپشن های زیر پست ها جالب بوده و تنها به دیدن عکس و فیلم اکتفا نمی کنند. و این امر باعث تعامل بیشتر میان کاربران شده و میزان مشارکت آنها را بالا می برد. هر اندازه که کپشن شما جذاب تر و بهتر باشد لایک و کامنت بیشتری دریافت خواهید کرد.

کپشن های خوب در اینستاگرام به توضیح اینکه عکس در مورد چیست می پردازند و با استفاده ازآن از مخاطبان می خواهند که مشارکت بیشتری داشته باشند. یا اینکه نکات پنهان و نهفته در تصویر را تفسیر می کند و به جذابیت و لذت بخش تر شدن یک محتوا کمک می نماید و از این طریق دنبال کننده ترغیب به اشتراک گذاری محتوا می شود.

منبع: آی جی تاپ