به گفتۀ دیوید اگیلوی (بزرگترین نابغۀ تبلیغ نویسی) محصول کسل‌کننده وجود ندارد. تنها نویسندۀ کسل‌کننده وجود دارد. اما سئوال مهم این است که:

چگونه می‌توانید برای فروش محصولتان در اینترنت، تبلیغی اثربخش بنویسید؟

افزایش فروش با تبلیغ نویسی

متون اثربخش و جذاب، از یک سری قواعد کلی تبعیت می‌کنند. آشنایی با این قوانین می‌تواند برای افزایش فروشِ هر سایتی راهگشا باشد. نویسنده می‌تواند با رعایت اصول حاکم بر نگارش، تصویرسازی دقیقی برای خواننده ایجاد کند تا به این وسیله، آنچه در ذهن دارد با تمام جزئیات، به ذهن مخاطب منتقل کند.

وقتی قصد فروش محصولات خود را بصورت آنلاین داشته باشید، نحوۀ توصیف و تبلیغ محصول بی نهایت تعیین کننده هست. گوگل از توصیف حرفه‌ای محصولات، خصوصاً آن‌هایی که براحتی قابل جستجو باشند و حاوی اطلاعات مفیدی برای خوانندگان باشد، استقبال می‌کند. برای اینکه محتوای صفحۀ محصولات یا خدمات شما هم برای خوانندگان و هم برای گوگل جذاب باشد، لازم است با استفاده از اصول تبلیغ نویسی از جملاتی درست، جذاب و غیرتکراری استفاده کنید.

 

مهم نیست متن نوشته‌شده برای تبلیغ یک محصول است و یا حاوی پیامی برای گروهی ویژه از مخاطبان باشد. مهم‌ترین نکته، تأثیرگذاری و ماندگاری پیامی است که منتقل می‌شود.

 

همه چیز در فروش خلاصه میشود. قطعاً می دانید که راز ماندگاری در کسب و کار اینترنتی توانایی در فروش محصولات و خدمات و کسب درآمد هست. تا وقتی که سایت شما فروش نداشته باشد تمام کارهایی که برای کسب و کارتان انجام می دهید اتلاف وقت و هزینه هست. هر چقدر هم که برای تولید محتوای عالی و سئوی سایت خود وقت و هزینه صرف کنید تا زمانیکه نتوانید بازدید کنندگان را به مشتریانِ محصولاتِ خود تبدیل کنید عملاً کاری انجام نشده و فقط وقت و سرمایه خود را هدر داده اید!

 

یک کپی رایتر (تبلیغ نویس) باید علاوه بر مهارت نویسندگی، قوۀ تخیل خوبی داشته باشد. قرار است به واسطۀ متنی که او می‌نویسد، تصویری در ذهن مخاطب ایجاد شود که او را به خرید کردن ترغیب کند. یک تبلیغ نویس باید بتواند اشتیاق برای خرید کردن ایجاد کنید. آیا میتوانید متنی بنویسید که حتی اگر مخاطب نیاز واقعی به خرید کردن ندارد، ترغیب شود تا محصول شما را یک‌بار امتحان کند؟

 

 

اوژین شوارتز در کتاب تبلیغات افسانه‌ای می‌گوید:

«اولین ویژگی یک تبلیغ‌نویس، قوۀ تخیل و اشتیاق است. شما نویسندۀ داستان رؤیاهای مشتری آیندۀ خود هستید. شما آیندۀ او را می‌بینید پس وظیفۀ شما این است که با تمام جزئیات، آیندۀ ممکن را برای او ترسیم کنید»

چرا مشتریان محصولات ما را نمی خرند؟

داستان تلخی که تقریبا برای تمام کسب و کارهای اینترنتی در شروع پیش می آید و شاید برای شما هم پیش آمده باشد از این قرار هست که محصولی را با شوق زیاد تولید می کنید و آنرا در وبسایت خود قرار می دهید به امید اینکه استقبال روبرو شود و صدها نفر آنرا خرید کنند. اما برخلاف انتظار روزهای متوالی میگذرد وکسی محصولتان را نمی خرد. درحالیکه شما به کیفیت محصول خود ایمان دارید.

 

نگران نباشید شما اولین نفری نیستید که با چنین مسئله ای مواجه شده و این فقط مشکل شما نیست! تقریبا تمام کسب و کارها این مشکل را تجربه می کنند. این درحالی است که سایر سایت ها محصولات مشابه محصول شما را صدها بار فروخته اند و از فروش خود سود کرده اند. پس مشکل کجاست؟

 

اکثر مدیران سایت ها بعلت اینکه مطمئن هستند محصولاتشان بهترین کیفیت را دارد انتظار دارند مورد استقبال قرار گیرد و فروش خوبی داشته باشد. اما واقعیت این هست که هرگز کیفیت محصولات باعث فروش آنها نمی شود! چرا که برخی با وجود محصولات بی کیفیت فروش عالی دارند. پس مشکل چیز دیگری است. بطور خیلی خلاصه میتوان گفت: در اکثر اوقات جملاتی که برای معرفی محصولاتان استفاده می کنید مشتریان را فراری میدهند!

 

درواقع مشکل کسب و کارهای اینترنتی که نمی توانند محصولات خودرا بفروشند در تبلیغ نویسی صفحه محصولاتشان است. لازم هست این نکته را بدانید که تبلیغ نویسی صفحه محصول مهمترین عامل در پرفروش شدن یک محصول است.

 

در اکثر اوقات موقعی که صفحه محصولات برخی از سایت ها را شخصا بررسی کردم به این حقیقت رسیده ام که حتی ساده ترین اصول تبلیغی نویسی در آنها رعایت نشده. پس کاملاً طبیعی است که بازدیدکننده ترغیب به خرید نشود اصلاً به صفحۀ فروش محصول جذب نشود. بعضی از سایت ها هم برعکس آنقدر از متن های تبلیغاتی با رنگ های مختلف و عکس های بی ربط و شلوغ استفاده می کنند که مخاطب را عملاً از سایتشان فراری می دهند. به هرحال نه افراط و نه تفریط هیچکدام جواب نمی دهد. راه حل در حرفه ای عمل کردن هست.

 

نوشتن محتوای تبلیغاتی برای فروش یک محصول، هنر و تخصصی هست که باید آنرا یاد گرفت و تمرین کرد. متاسفانه عملکرد اکثر مدیران سایت های ایرانی در انجام اینکار بسیار ضعیف است. در نتیجه نمی توانند به فروش هایی که انتظارش را دارند دست پیدا کنند. البته برخی هم کلاً صورت مسئله را پاک کرده اند و با صرف هزینه های بالا اینکار را به تبلیغ نویسان حرفه ای واگذار کرده اند.

 

شما باید محصول خود را بصورت کاملاً شفاف توصیف کنید. باید بتوانید چنان تصویر جذابی در ذهن مخاطب ایجاد کنید که خود را درحال استفاده از محصول ببیند.

 

واقعیت این است که: مشتریان محصولات عالی را نمی خرند! مشتریان تبلیغ نویسی عالی را می خرند!

منبع: آموزش تبلیغ نویسی - چهارراه آنلاین